Universidad Iberoamericana Puebla

Repositorio Institucional http://repositorio.iberopuebla.mx

Comunicacion Materiales de Investigacion

WikiLeaks in Mexico: a penetrated
State, the fall of an ambassador and a
frustrated president

Flores Marin, Ana Lidya

2011

http://hdl.handle.net/20.500.11777/1897
http://repositorio.iberopuebla.mx/licencia.pdf



Media Journal

Australian Edition

ISSN 1835-2340

“* WikiLeaks in Mexico: a penetrated State, the fall of an ambassador and a frustrated
president

Claudia Magallanes Blanco and Ana Lidya Flores Marin - Universidad Iberoamericana Puebla, México

La Jornada has the conviction that all citizens have the right to know what happens on the backstage of
political power and that the duty of making this information public is a keystone of a professional and ethical
journalistic exercise.

The auditorium is packed. The adjacent room where the conference will be televised is also full. Amongst the audience, there
are students, professors, lecturers, journalists, all eager to listen to Blanche Petrich. Petrich is a journalists form the Mexican
newspaper La Jornada, the sixth newspaper worldwide to receive a package of filtrated cables from the US State Department
from Sunshine Press Productions, headed by Julian Assange, founder of WikiLeaks. She has published several news stories
based on the cables. Her conclusion about the stories La Jornada published using the cables is that “Mexico is a penetrated
state by the US.” Her conference unpacks this argument thoroughly. In addition to Petrich’s conclusion, many media, political
analysts, and scholars agreed that a consequence of the publication of news stories based on the US State Department cables
was the resignation of US Ambassador to Mexico, Carlos Pascual.

This essay presents the case of WikiLeaks in Mexico. It is based on news stories published by the national newspaper La
Jornada using the cables provided by Sunshine Press Productions. It is also founded on the lecture given by Blanche Petrich at
the Universidad Iberoamericana Puebla, Mexico, where she discussed her personal experience as journalist and presented her
conclusions about the stories published in La Jornada based on the cables filtrated by WikiLeaks.

La Jornada

La Jornada is a Mexican newspaper founded on 19 September 1984 following the journalistic tradition of the Mexican-left of the
1970s. In the early 80s, a group of journalists, opinion writers, photojournalists, designers and intellectuals that worked in a
newspaper called Unomdésuno decided to jointly create a cooperative organisation to found La Jornada. This collective
ownership of the newspaper is a key feature that made the publication unique in Mexico. The founding director of the
newspaper was Carlos Payan Velver. Currently, Carmen Lira is the director of the publication and its eight regional editions.

One year after the founding of the newspaper, a major earthquake hit Mexico City. This event unfolded an active participation
of civil society, a sector thus far unarticulated and un-mobilized (Magallanes Blanco 2008). The emergence of an active and
engaged Mexican civil society was reported by La Jornada from a critical and committed point of view. Four years later the
newspaper covered in detail the presidential election of 1988 which was characterized by a questionable electoral process in
which Carlos Salinas de Gortari from the official party Partido de la Revolucion Institucional (Party of the Institutionalised
Revolution, PRI for its initials in Spanish), was named elected president while there was a generalised perception and formal
complaints of fraud from the left coalition candidate Cuauhtémoc Cardenas (Magallanes Blanco 2008). In 1994 La Jornada
along with other four print media, were chosen by the Ejército Zapatista de Liberacion Nacional (National Liberation Zapatista
Front, EZLN for its initials in Spanish) as reliable media to address and publish their communiqués (Magallanes 1998). Since
then this newspaper is one of the very few media that cover and follow the ongoing activities, issues, problems and demands
of the EZLN and the social movement surrounding it known as Zapatismo.

In a 26 year trajectory La Jornada has covered several social movements from the points of view of citizenship, NGOs, and civil
society such as the National University’s students’ strike in 1999. It has also covered the struggle of Atenco peasants against
the construction of an international airport in their lands and the subsequent state repression years later, and more recently
the Movimiento por la Paz con Justicia y Dignidad (Movement for Peace with Justice and Dignity) lead by poet Javier Sicilia,
father of one of the more than 30 thousand victims of the so-called war against drug trafficking which has taken place in
Mexico since 2006.

Among the people who write or have written for La Jornada, are intellectuals and renowned figures committed to indigenous,
social and peasant struggles such as Eduardo Galeano, Elena Poniatowska, Naomi Klein, Immanuel Wallerstein, Robert Fisk,

Global Media Journal - Australian Edition - 5:1 2011 1of5



Raul Zibechi, Cristina Pacheco, Noam Chomsky, Carlos Montemayor and Carlos Monsivais, to name a few. The newspaper is
also known for the quality of its cultural section and weekly magazines about discrimination caused by HIV-AIDS (named Letra
S), indigenous affairs (named Ojarasca), peasant issues (named La Jornada del Campo), and culture (named La Jornada
Semanal).

WikiLeaks at La Jornada

According to current director Carmen Lira (Staff May 26, 2011), the trajectory, ethical and editorial principles of La Jornada
were key elements in the decision of Julian Assange to offer the newspaper a package of cables from the US State Department
for their publication. Sunshine Press Productions delivered La Jornada nearly three thousand classified cables from the US
Embassy and Diplomatic offices in Mexico (Staff May 26, 2011, Editorial February 10, 2011). This way La Jornada became the
sixth newspaper around the world, the second in Spanish and the first in Latin America to have access to this information.

In the editorial of February 10, 2011 La Jornada states that responsibility and professionalism are the two basic elements to
consider while editing the information provided by the cables given to them by WikiLeaks. La Jornada has the commitment to
quote the cables and their essence, carefully select what is relevant amongst the information they have and “avoid the
publication of names that could signify a risk to the integrity and security of private citizens, helpless individuals and low
hierarchy public officers mentioned in the texts” (Editorial February 10, 2010). Following the principle of transparency that
leads the WikiLeaks project La Jornada developed a website linked to their on line edition where all the information derived
from the cables can be consulted as well as information related to WikiLeaks around the world. When a cable is used to publish
a note La Jornada releases it so WikiLeakscan post it on its website for open, free and public access.

The cables in power of the Mexican newspaper are dated from 1989 to 2010; 24 four were labelled as ‘secret’, 461
‘confidential’, 870 ‘classified’ and 1588 ‘declassified’ (Miguel February 10, 2011). In order to explore, process, write and edit
notes derived from more than 8,000 pages of English written documents, La Jornada had to create an ad-hoc team, buy
computers devoted solely to this task (Staff May 26, 2011) and set a secure working area (Petrich April 7, 2011). According to
Lira, in the period between February (when the first notes and news stories derived from the cables were published) and May
(the time of her briefing to the newspaper’s administrative board) 2011 the team had published 70 news stories, notes, articles
and editorials directly written with information obtained from the classified cables (Staff May 26, 2011).

Blanche Petrich

One of the team members of the specially conformed group of journalists devoted to work on the cables provided by
WikiLeakswas Blanche Petrich, a well-known Mexican journalist. Petrich studied journalism at Mexico’s prestigious journalism
school Carlos Septién Garcia. She has been working at La Jornada since the beginnings of the publication and she has been
known ever since for special reports on delicate issues such as the war declared against the Mexican State by the EZLN in
1994. In fact, Blanche Petrich was one of the first journalists to interview Subcomandante Marcos (the EZLN high profile
spokesperson) in 1994.

Her thorough knowledge on international affairs and her outstanding ability to contextualize information led her to becoming a
correspondent in Central America, the Caribbean, Colombia, and Eastern Europe, as well as covering the bilateral Mexico-US
relations. She has published several biographic interviews with key figures of relevant social movements such as Atenco
peasants violently repressed by state forces (2006), Triqui indigenous survivors to a massacre in the State of Oaxaca (2008),
victims of the earthquake that devastated Haiti (2010) or more recently, poet Javier Sicilia, currently head of the Movement for
Peace with Justice and Dignity (2011).

Given her journalistic trajectory and skills, as well as her competency in English, Blanche Petrich was chosen as one of the
members of the special team put together to work with the US State Department cables given to La Jornada by WikiLeaks.

WikiLeaks:the Mexico-US relationship

The cables provided by WikiLeaksare, according to Petrich (April 7, 2011) “one-way official communications”, which means
cables issued by US representatives in Mexico to the US State Department. The cables address political, economic and security
issues (Editorial February 10, 2010). They are private conversations with politicians, bureaucrats, media presenters, police
officers and the military, as well as briefings of meetings, regional or thematic analyses; notes on specific issues or summaries
of Mexican media contents (Miguel February 10, 2010). The cables provide evidence of the opinions, perceptions, and concerns
of US officials (in the US and in Mexico) about the Mexican government at all levels, Mexican policies, the Mexican armed and
security forces (Petrich April 7, 2011). La Jornada said that the cables were of public interest as they offer an insight into the
shape and tone of the bilateral relationship between Mexico and the US which is Mexico’s “*most important, conflictive and
defining relationship” (Editorial February 10, 2010). The publication of the cables by La Jornada has raised debate about the
Mexico-US relations in general, and about the security strategy of President Felipe Calderdn in particularl.

It is now well known that in November 2010 five major worldwide print media organisations published stories about and based
on 250,000 cables form the US State Department filtrated by WikiLeaks. The first massive filtration of secret communications
from US Embassies and diplomatic posts around the world were originally published by the British newspaper The Guardian,
the Spanish E/ Pais, the French Le Monde, the German news magazine Der Spiegel, and the US newspaper The New York
Times.

On Friday December 3, 2010 E/ Pais, followed by the major national Mexican newspapers (such as E/ Universal, Excélsior, La
Jornada, Reforma, Milenio, La Crénica or Unomdasuno) published the comments made by US Ambassador to Mexico, Carlos
Pascual, where he disqualified the Mexican Army by referring to it as “clumsy and with aversion to risk.” Other comments

Global Media Journal - Australian Edition - 5:1 2011 2of 5



emphasized the corruption of Security forces and institutions in Mexico, the lack of coordination and cooperation amongst them
and in particular the competence between the Secretaria de la Defensa Nacional (National Defence Ministry SEDENA for its
initials in Spanish) and the Secretaria de Marina (the Mexican Navy, SEMAR for its initials in Spanish). The cables also revealed

that SEMAR had sought training from US.2 Two months later La Jornada began publishing information based on the package of

cables in their possession. According to journalist Pedro Miguel, on a note he published on February 10, 2010 (the day La
Jornada published it had the cables provided by WikiLeaks), the two main revelations derived from the cables were:

e That the Mexican political class is the main source of information for the US State Department and that it never issues
any sort of criticism, claims or hostile manifestation towards the United States although “sometimes, in an apologetic
tone they warn the interviewers that they will have to publicly state some differences with Washington in order not to
seem too pro-US to the general public” (Miguel February 10, 2010).

e That US officials in Mexico are gullible and not well informed and although at first they keep a distance from the
Mexican informants they end up being “sole believers of a doubtful creed: [Mexico’s] official discourse”. (Miguel, 10
February 2010).

In her public lecture at Universidad Iberoamericana, Puebla, Blanche Petrich refers to Pedro Miguel’s note as an emblematic
article of the project of La Jornada-WikiLeaks because it describes how the Mexican State does not only suffer intervention by
the US but it is describes as having been ‘penetrated.’ This means that it is the political decision of the Mexican state to let
Washington make the vital decisions for Mexico such as fighting drug trafficking with the army, pulling the army out of Ciudad
Juarez because the original strategy did not work, or letting US Unmanned Aerial Surveillance planes fly over Mexican territory.

An example of a story that exemplifies this is the following. On February 21, 2011 Blanche Petrich published a story using
information obtained from three particular cables issued by (then) US Ambassador to Mexico Anthony Garza. She wrote that
just four days before the TEPJF declared Felipe Calderén the winner of the presidential election, Ambassador Garza stated he
was concerned because of the political weakness of the soon-to-be-elected President Calderén. His margin of legitimacy was so
small that he was perceived as weak. The cables also revealed the active participation of US Ambassador in putting together a
transition team as at the time President Fox and Calderéon were not speaking to each other. The general perception of
Ambassador Garza was that Calderén was in much need of aid from the US to start his government and would be throughout
his presidency. The cables also indicated that it was Felipe Calderédn who requested a meeting with Ambassador Garza to
request help from the US in his coming to power.

According to Petrich, “what WikiLeaks has given us is the evidence of the responsibility [of the Mexican government] on this
side of the border over the state of things in Mexico ... We now know for a fact that since the PAN party has been in
government Mexico has given up the defence of national interests over the US.” (April 7, 2011). The evidence is found in the
cables provided by WikiLeaksand the task of La Jornada was to present it to the public.

The consequences of the filtration of WikiLeaks

On Thursday, March 10, 2011 Petrich published a story about the declarations of US Ambassador to Mexico Carlos Pascual
regarding President Felipe Calderdn. These cables were issued on 2009 after the intermediate election when the PAN party lost
many positions at local congresses and State governments. In these cables, Pascual referred to President Calderdn as
overwhelmed and insecure. Pascual also expressed his belief that Calderdn thought if he achieved success with his struggle
against drug trafficking he would reinforce his position and gain support and legitimacy.

The declarations of Ambassador Pascual caused much controversy and were reprinted in many Mexican media. The March 10
story with the comments of Ambassador Pascual was a final example in a thread of tense moments in the relationship between
Mexico and the US. According to Spanish journalist Javier Moreno, in an interview with President Calderdn published in E/ Pais’
weekly magazine, the relationship between the Mexican President and the US Ambassador had been on bad terms since E/ Pais
published the story where Pascual expressed his negative opinion about the Mexican Army. On February 22, 2011 the Mexican
president gave an exclusive interview to the Mexican newspaper El Universal where he declared that “I do not have to report to
the US Ambassador how many times I have meetings with my safety cabinet nor what I say in them. Truth be told, this is
none of his business. I do not accept nor tolerate any kind of intervention. The ignorance of Mr [Carlos Pascual] is translated
into a distortion of what happens in Mexico and turns into an upsetting matter for [the Presidency’s] team”.

Shortly after the March 10 story was published in La Jornada, President Calderdn travelled to Washington in an official visit. In
an interview with The Washington Post he declared, “... it is hard when you see the courage of the Mexican Army. For
example, they have lost 300 soldiers... and all of a sudden someone at the US Embassy states that they are not brave
enough.” It was reported that the issue of Ambassador Pascual’s declarations regarding the Mexican army and President
Calderdn were not discussed between Presidents Obama and Calderdn, nonetheless an unidentified source of the State
Department declared to The Washington Post that it was something the two heads of state discussed as part of their agenda.
In the interview published in E/ Pais’ weekly magazine, journalist Moreno expressly asked President Calderodn if he was on
speaking terms with Ambassador Pascual as he (Calderén) had called him (Pascual) ignorant (in the interview with E/
Universal), to which the Mexican President replied, “Regarding that subject I have said all there is to say. To me the
relationship with the US is very important and is a very complex relation that encompasses more than individuals.”

At the time the interview was conducted, Carlos Pascual was still the US Ambassador to Mexico, nonetheless a week before the
interview was published, Ambassador Pascual had tendered his resignation of his position as US Ambassador to Mexico despite
the declarations of the US government stating that there were no plans for removing Pascual from his position after the
controversy caused by his declarations filtrated by WikiLeaksand published by E/ Pais and La Jornada. La Jornada published the
story on Sunday, March 20, indicating that, according to Secretary of State Hillary Clinton, Pascual’s decision was based on

Global Media Journal - Australian Edition - 5:1 2011 30of 5



personal reasons as he did not want to damage Mexico-US relations. President Obama was sorry about this decision but
accepted it.

The La Jornada editorial on that day stated: “public opinion’s rejection of US intervention in Mexico is a central element to
explain the resignation of [Ambassador] Pascual [which should be understood as] a victory of transparency” (March 20, 2011:
4). The following Monday columnist John Ackerman published that “the resignation of Carlos Pascual will lead to a harshening
of US policy towards Mexico as Washington will not allow the resignation to be interpreted as a sign of weakness” (March 21,
2011: 19). Ackerman'’s forecast is yet to be proven but in the meantime, US President Obama had the last word. On Tuesday
March 22, 2011, Barack Obama gave an interview to the television network CNN in Spanish in which he stated that Mexican
President Calderon “is frustrated because his militarised struggle against organised crime is not delivering what he promised to
the Mexican people” (Esquivel March 27, 2011: 7). To several journalists, political analysts and scholars, in spite of Obama’s
last word, the resignation of US Ambassador to Mexico Carlos Pascual was a major blow to US foreign politics and it was an
event derived directly from the publication of the US State Department cables filtrated by WikiLeaks.

Conclusion

Blanche Petrich started her public lecture at the Universidad Iberoamericana stating that at a time, and in a world where global
media consortiums have the control of most of the media content we read, hear or see, and when we have communication and
information technologies that allow for immediate and instantaneous access to data, we face greater quantity of information
but with less quality.

We have faster information but it is more confusing, out of context and homogeneous (Petrich April 7, 2011). To Petrich, in
this context, WikiLeaksbecomes a major asset as it allows journalists to go to the primary source of information and to practice
complicated investigative journalism. For Petrich the experience of working with the cables provided by WikiLeakshas been a
fantastic adventure while at the same time has created a level of work overload that has her overwhelmed. Nonetheless, she
considers she is having journalism lessons in the making while processing, writing, editing and publishing the information.

There is much left to say about the ways WikiLeaksis changing journalistic practice. There is much left to say too about the
possible consequences of the publication of information derived from the US State Department cables filtrated by the team
headed by Julian Assange. What this essay has attempted is to shed some light on the particular case of Mexico, a country
where the sixth worldwide newspaper to receive the cables from Sunshine Press Productions, La Jornada, published relentlessly
and against the silence of all other major Mexican media information they considered important to understand the unofficial
side of the Mexico-US relationship. The notes, articles, stories, editorials published in La Jornada provide evidence of the level
of participation of Mexican authorities in the involvement of the US government in Mexican affairs. The revelations of La
Jornada contributed to open and shake up the debate about Mexico-US relations to the point of raising the tension and
pressure on President Felipe Calderdn to openly complain about US Ambassador Carlos Pascual’s declarations. There is no
doubt that there is a connection between the stories published from the cables and the decision of Carlos Pascual to resign to
his position. What we need now is to wait for the filtration of the documents that prove it. We might have to wait for a while,
but the wait will be worth it.

References

Ackerman, J. (2011). Column La Jornada 21 March 2011, p. 19.

Editorial. “Los trasfondos del poder a la luz” (The backstage of power brought to light) La Jornada, 10 February 2011, p. 3.
Esquivel, J. (2011). “Los cartels crecen, la frustracién también” (Cartels grow, frustration too) Proceso, 27 March 2011, p. 7.

Magallanes-Blanco, C. (2008). The Uses of Media for Political Consciousness-Raising in Mexico. Independent Videos about the
Zapatistas. New York: Mellen Press.

Magallanes-Blanco, C. (1998). Unpublished masters’ thesis. Texas Christian University.

Miguel, P. (2011). México entregado por su propia clase politica a la intervencién de EU (México handed to US intervention by
its own political class) La Jornada, 10 February 2011, 4.

Petrich, B. “WikiLeaks at La Jornada”, public lecture given at the Universidad Iberoamericana Puebla, Mexico. 7 April, 2011.

Staff. (2011) “La confianza de los lectores, el activo mas importante de La Jornada: Carmen Lira” (The trust of our readers, the
most important asset of La Jornada: Carmen Lira) La Jornada 26 May 2011, pp. 19.

Footnotes

1 Felipe Calderén was elected President of Mexico in 2006 after a questionable electoral process where the election was
impinged by the candidate from the left wing coalition, Andrés Manuel Lopez Obrador. The Tribunal Electoral del Poder Judicial
de la Federacion (the Electoral Court of the Judicial Power, TEPJF for its initials in Spanish, the maximum authority for electoral
procedures) declared on September 5, 2006, after a recount of part of the votes, that the winner was the right-wing candidate
from the Partido Accién Nacional (National Action Party, PAN for its initials in Spanish), Felipe Calderdn, by a margin of 0.56%
of the votes. The new president was to enter into office with low levels of legitimacy and support. In this scenario one of the
main actions of president Calderdn since the beginning of his term has been a declared war (although he states that he has not
called it that) against drug lords, cartels and organised crime. As part of the security strategy President Calderdn has

Global Media Journal - Australian Edition - 5:1 2011 4 of 5



militarised the country with more emphasis on certain States with high levels of violence and crimes where the major cartels
operate. Many Mexicans have openly criticized Calderdn’s strategy and have clearly opposed the “war” as it is perceived that it
has not solved the issue of drug trafficking and it has raised the levels of violence in the country. In five years of presidency
the number of victims directly related to the President’s “struggle against transnational organised crime” (as he has officially
named his security strategy) has reached more than 30,000 people. For many this figure already counts as genocide.

2 For Petrich (April 7, 2011), the confrontation between SEMAR and SEDENA was prompted by the US State Department in
search for taking an active role in the military operations against cartels and organised criminals in Mexico.

About the author
Dr Claudia Magallanes and Dr Ana Lydia Flores are academics, Department of Social

Sciences and Humanities, Universidad Iberoamericana, Puebla, México.

Global Media Journal © 2011

Global Media Journal - Australian Edition - 5:1 2011 50of 5



